Det heter dräktig!

Okej, så jag tänker berätta vad det är jag har undanhållit för er. Vissa vänner vet, andra inte. Och det finns inget speciell anledning till att jag sagt till vissa, utan vissa har undrat och jag har svarat.

Så förra måndagen och onsdag var Awa här med sin lilla Nemo, en fin liten chiuaua. Anledningen till att han var här var för att Tira löpte och vi ville para henne.
I måndags gick det inte bra, lr det gick inte som det skulle. Men i onsdags, då gick allt på 5 minuter. Så nu är Tira parad och vi hoppas på det bästa.
FAKTA
  • Hundar kan inte vara gravida. Det heter dräktig!
  • Hundar är dräktiga i 9 veckor. ca. 2 månader.
  • Man ska gå till veterinären en månad efter hon har parats. Då kan man göra en ultraljudsundersökning. (Vi tänker nog inte göra det, för de kan aldrig vara helt säkra på hur många valpar det är, plus att man slänger bort en massa pengar.)
  • Man kan märka skillnaden på hundens beteende och matvanor efter 2-3 veckor. Hunden kan antingen bli väldig gosig helt plötsligt och vara med matte/husse hela tiden. Eller tvärtom, gömma sig under sängen och vara allmänt ignorerande. Hunden kan gå runt och spy upp maten, eller börja äta väldigt mycket. Hunden kanske börjar äta helt nya saker som den förr aldrig tyckt om. (Vissa hunder ger inga tecken alls)
  • Man ska inte ändra rutinerna på något sätt. Man ska fortfarande gå lika mycket med hunden, ju mer desto bättre eftersom man tränar upp musklerna innan hon ska föda. Den sista veckan är den enda då man ska gå försiktigt och lugnt, till och med bära upp hunden ibland.
  • När det gäller maten så har jag hört att man ska ge äggula till dräktiga hundar. Detta ska man göra ungerfär efter 2 veckor, för att fostrena ska få bra näring. Om man har en liten hund så ger man 2 äggulor/vecka. Om man har en stor hund ger man 2 äggulor/dag.
  • Hunden kommer inte att bli tjock för än i slutet av dräktigheten. Men man kan märka att bröstvårtorna börjar synas mer, matvanor ändras och flytningar (haha, too much information?)
  • Jag har läst på hur man agerar under självaste födseln, och egentligen ska man inte alls hjälpa mycket. Man ska ta tid mellan varje valp och värk och sen kan man väga valparna.
  • Man ska helst inte röra valparna så mycket den första veckan, för att tiken vill gärna känna igen valparna på doften. Om en valp luktar för mycket människa så kan tiken stöta bort valpen (helt ärligt, låta valpen dö). Men efter en vecka kan man leka så mycket man vill, men försiktigt såklart!
  • Glöm inte att valpar föds döva och blinda, så de är faktiskt inte så roliga i början ^.^
  • Sen när de fötts så ska man avmaska de och man köper sånt på närmaste apotek. En halv tub/liten valp.
  • Efter ca. 2 veckor så ska man till veterinären och chipmärka samt skaffa lite dokument, som ska ges till nästa ägare.
PERSONLIG FAKTA
  • Jag kommer att hålla god uppsikt på Tira och jag kan redan börja märka små skillnader. Dock vet jag inte om jag bara inbillar mig.
  • Jag tror på att hon kommer att få 1-2 valpar, eftersom hon är liten och förstföderska. Men det mest vanliga är 3-4 valpar (Tira föddes i en kull på 4 valpar.)
  • Vi kommer att ha kvar en tik. Det är anledningen till att vi ville para henne. Vi är borta om dagarna, så vi vill att Tira ska ha en kompis hemma. Om alla valpar är pojkar så säljer vi alla valparna.
  • Valparna kommer att säljas på blocket.se. Jag lägger upp annonsen i god tid så att man kan se och välja och tinga ("boka" en hund), men valparna kan bara säljas efter 8 veckor (exakt två månader).
  • Priset har jag inte riktigt bestämt ännu. Men någonting mellan 5500-6500 spänn.
  • Jag kommer inte att sälja några valpar till någon jag känner. För det första så vill jag inte se valpen efter den är såld (it'll break my heart), för det andra så vill jag inte att Tira ska träffa valpen efter den är såld (det kommer bara att förvirra henne, man är jäkligt mentalt ostabil efter förlossning).
  • Jag gör inte detta för pengarna! Jag vill att Tira ska få en valp här hemma för att hon inte ska vara ensam. Jag kan inte köpa en ny hund eftersom Tira inte är så förtjust i främmande hundar. Alla individer är gjorda för att ha barn/valpar/kattungar/kid/lamm e.t.c. Hundar mår inte bra om de inte får agera ut sina instikter. Alla hundar borde få valpar, det är bra för fysiskt och psykiskt. Jag kommer inte att para Tira varje år nu bara för att det är "snabba cash", absolut inte! Men jag kommer säkert att para henne igen någon gång i framtiden, för att skaffa en till valp.
  • Jag kommer inte att tjäna en massa på detta. Man ska till veterinären med varje valp. Glöm inte att Nemo ska få lite pengar också, jämställdhet! Haha :)
  • Jag försöker inte ersätta Tira med en ny valp, båda kommer att behandlas exakt likadant.
Nu får det vara nog med text. Men som sagt: Jag är inte säker på om Tira är dräktig, låt oss säga 90% säker på att hon är det, 10% osäker.
Jag kommer att uppdatera bloggen om lite olika händelser och så, mest för min egna skull. Då kan jag hålla koll på vad som händer, se tillbaka och checka av.
Så nu börjar en ny kategori; "Tira" (fattar inte att jag inte skapat den förr -.-')
Just nu vill Tira vara bebisen!

Kommentarer
Postat av: Alex

Hundar kan visst vara gravida. Dräktig är synonymt med gravid, havande, vilket innebär precis samma sak ;) Men man använder bara inte oooordet gravid. HIHI :D

2011-03-16 @ 08:18:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback